Vindflöjlar och tornspiror


Statussymboler och meteorologiska instrument

Vindflöjlar på byggnader har funnits sedan medeltiden. Från 1000-talet och framåt förekommer de allt oftare. Vindflöjlar och tornspiror på byggnader blev allt vanligare från renässansen och anses ha varit viktiga som statussymboler. Men även långt in i senare tid kan de berätta något om byggnadens status. En tornspira berättar en hel del om byggnadens status. Här fanns det en chans att manifestera sitt välstånd eller tidens byggnadsideal.

De vanligaste formerna av dekor har varit drakhuvuden och andra djurfigurer, men även initialer och årtal kan ses på flöjlarna. Det är oftast genombrutna arbetet är utfört i smide. Dekorativa motiv i form av tuppar har som vindflöjlar satts upp på kyrkor som symbol för vaksamhet och det kristna budskapet.

En vindflöjel är fritt rörlig runt en vertikal axel. Således är den också ett av de äldsta meteorologiska instrumenten eftersom den visar vindriktningen.


fredag 30 juli 2010

Min favoritflöjel

I modellboken från Gislöfs smidesmuseum finns en flöjel från Rörums Socken, Skåne. Knäbäckshusen. Märkt AK 1834. Den finns i mitten av min banner, som den är visad i modellboken. Jag tycker denna flöjel är vacker och har fina proportioner.

Denna flöjel är den första jag gjorde. Den var med på en marknad och en utställning och köptes sedan av en god vän som i sin tur gav bort den som en present. Flöjen sitter nu på en gård i Ekarp i Skåne.



Den andra av denna modell gjorde jag som en flöjel med årtal och den sitter på ett hus i Trosa.



För några år sedan fick jag en förfrågan om en flöjel från en arbetskamrat. Det skulle bli en julklapp. Kunde jag göra en flöjel med en fem-öring. Flöjeln skulle sitta på ett garage vid en sommarstuga på Femöre i Oxelösund. Jag tog då fram min favorit och en gammal femöring från 1947. Och så här blev resultatet.



I våras bad min syster, som bor på Bjärehalvön, om en flöjel. Goda vänner och grannar har byggt ett nytt hus och syster ville presenta med en flöjel när det blir fest för nya huset. Jag föreslog favoriten med initialerna K o J (Kurt o Jeanette) och 2010. Såhär blev denna flöjel.



Det finns en bild på denna modell av flöjel i Galleriet, en bild från Båstad, en lätt rostig flöjel i järn, också med initialer och årtal. En väldigt vacker bild som jag har en förstoring av på jobbet att vila ögonen på.

Roland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar